• Pris: 7kr
  • Version: 1.1
  • Storlek: 12.3 MB
  • På svenska: Nej
  • Företag: Machineworks Northwest LLC
  • Testad på: iPhone 3GS
  • Finns till: iPad, iPhone, iPod
  • Visa i Appstore
2010-12-29
3
0 kommentarer

Duke Nukem 3D

Vad sägs om att ha en av spelvärldens hårdaste machosnubbar i fickan? Vi kollar in en gammal PC DOS klassiker portad till “handhållen”.

Historia

Vi börjar, som vanligt när det gäller gamla portade klassiker, men lite historia :-) Spelfiguren Duke Nukem* (hyfsat töntigt namn om jag får säga det själv, men nämn inte för Duke att jag sagt det) såg första gången dagens ljus 1991, då som ett rent plattformsspel utvecklat av spelhuset Apogee. Uppföljaren Duke Nukem II släpptes 1993 också det i plattformsform. I Duke Nukem 3D, den tredje och sista delen av spelets huvudserie, gick man i kölvattnet av Doom över från plattform till “First person shooter” och året var då 1996. Men till skillnad från Dooms mörka, och för den tiden avancerade, 3D grafik kändes grafiken i Duke Nukem 3D på något sätt lite serietidningsaktig och lite platt. Men medan Dooms Marine Corps hjälte kändes ganska anonym var det helt annorlunda med vår hjälte i Duke Nukem 3D, och som titeln också avslöjar är det han som är den centrala mittpunkten i spelet och inte miljöerna runt omkring. Blond, snaggad, muskulös med för trångt rött linne, solglasögon, cigarr i mungipan och ett gäng hårda one-liners på lager. Ja, där har ni honom. I början av spelet rör han sig också i lagom grabbiga miljöer, som näst intill övergivna sexklubbar och porrfilmsbutiker. Då spelet kom kritiserades det av media för det brutala våldet och andra känsliga inslag.

Det har sedan dess släppts ett otal varianter av Duke Nukem spel till bl.a. Nintendo 64, PlayStation, Sega Mega Drive, Game Boy, Windows etc, och man tävlade t.ex. mot honom som sista motståndare i det suveräna PC-spelet Death Rally (1996) från finska Remedy men det är bara de 3 första till PC (DOS) som räknas till de huvudsakliga Duke Nukem spelen. Så många av er som gillar att spela spel har förmodligen stött på honom vid något tillfälle.

Spelet

Handlingen går i stort sett ut på att mordiska utomjordingar har landat i ett framtida Los Angeles, och Dukes uppgift blir att med välriktade sparkar och/eller diverse vapen som upphittas på vägen göra sig av med dessa. Handlingen och miljöerna utspelar sig från några brinnande kvarter i ett övergivet Los Angeles till Grand Canyon i början av spelet. En rymdstation i omloppsbana kring jorden i mitten av spelet. Utomjordingarnas rymdskepp och även på månen i slutet av spelet. Vapnen du hittar på vägen, ibland helt synligt, ibland i hemliga utrymmen som kräver lite letande och uppfinningsrikedom, och som ibland tappas av fallna fiender, är: pistol, hagelgevär, maskingevär, rörbomber, raketgevär (RPG), Shrinker, Microwave Expander, Devastator, Tripbomb och Freezer . Du hittar även diverse förbandslådor, piller som kortvarigt “speedar” upp Duke, skyddsstövlar, dykutrustning, mörkerglasögon etc. på din väg. Ingen krånglig handling att hålla reda på utan i princip bara att springa och skjuta, och förstås leta efter de hemliga utrymmena.

Portningen

Hur har man då lyckats med själva portningen av spelet? Grafiken och ljuden är i princip identiska med originalet från 1996 kan jag konstatera, och spelet flyter på fint. Det stora abret är spelkontrollen. Den här typen av spel som du normalt styr med musen (vända, titta upp/ned, skjuta, byta vapen exempelvis) tillsammans med tangentbordet (sidledsförflytta, hoppa, ducka till exempel) kräver att du kan göra allt detta väldigt snabbt och precist, och att förflytta över det till en enhet som både saknar mus och tangentbord borde i princip vara en omöjlighet. Man har försökt lösa det genom att ha två runda ytor (en för vardera tumme) på var sida om skärmen, där du på den ena ytan styr vilket håll du tittar (sidorna/runt, upp och ned) och på den andra ytan hur du ska förflytta dig (sidledes, framåt, bakåt), genom att kombinera dessa två kan du förflytta dig runt i spelet och titta uppåt och nedåt. Dock känns det i början helt omöjligt att få styrsel på det hela och det tog mig ett par timmars spelande innan det började flyta på hyfsat i alla fall. Men det går aldrig att jämföra med att spela spelet på en PC med mus och tangentbord. För att sikta och skjuta tappar du med fingret på fienden, för att byta vapen tappar du mitt emellan de runda styrytorna i skärmens nederkant. Du hittar också Några små runda ikoner i skärmens högra del, dessa är: Hoppa, Ducka, Utför (öppna dörr, tryck på knapp etc.), Öppna menyn och Konfigurera kontroller. Under den sistnämnda kan du flytta runt dina kontrollytor och ikoner lite som du vill, och öka eller minska dess transparens. Dock hjälper det ändå inte själva styrningen som ju är det stora problemet. Den nyss beskrivna styrningen kallar man i spelet för analoga kontroller, det finns även en variant som man kallar för digitala kontroller där de runda styrytorna istället har ersatts av stavliknande ytor, och du väljer alternativ under menyvalet “Controls” när du startar spelet eller under spelets gång. Där kan du också finjustera de olika styralternativen. Efter att ha testat båda kan jag konstatera att den analoga varianten helt klart är att föredra, och även om det är knepigt i början så känns den digitala varianten ännu mer knepig och oprecis.

Slutsats

Grafik, ljud och själva spelkänslan är i princip identisk med originalet, men styrningen är det som drar ned betyget. Jag hade från början tänkt ge spelet en etta just av den anledningen, men efter lite svärande och vägran att ge sig började jag tillslut få ordning på kontrollerna så pass att det gick att spela spelet. Och när man väl kommit igång vill man fortsätta och se vad som finns bakom nästa hörn. Det var så länge sedan jag spelade originalet så även om jag känner igen mig på många platser så kommer jag inte ihåg några detaljer. Det faktum att spelet endast kostar 7 kronor och att det faktiskt inte är så dumt om man bara har tålamod med kontrollerna de första timmarna får mig faktiskt att sätta en stabil och nostalgisk 3:a på det.

* En av skurkarna i den amerikanska animerade TV serien “Captain Planet and the Planeteers” 1990-1996 (aldrig visad i Sverige) hette Duke Nukem, troligtvis kan spelkaraktären ha fått sitt namn därifrån.

Recenserad av: Appollo

Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen

Skriv en ny kommentar

Din e-post kommer inte visas någonstans publikt. Om du har ett konto hos Gravatar kommer din avatar visas vid din kommentar.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.