• Pris: 28kr
  • Version: 6.0
  • Storlek: 142 MB
  • På svenska: Nej
  • Företag: dtmarchitect
  • Testad på: iPhone 3GS
  • Finns till: iPad, iPhone, iPod
  • Visa i Appstore
2011-06-10
1
0 kommentarer

Necromancer Rising

Jag har lurats att testa vad som antagligen kan beskrivas som det kanske sämsta rollspelet i App store

Siten www.gamepro.com har listat de 10 bästa rollspelen för iPhone utan någon inbördes rangordning, bara de 10 bästa helt enkelt. Bland dessa hittar jag Necormancer Rising, man skriver att det närmast kan liknas vid Elder Scrolls spelen och att utvecklaren lyckats pressa fram en fantastisk 3D grafik som flyter på imponerande mjukt även på första generationens enheter. Man skriver vidare att spelet har ett imponerande djup och innehåller mängder med utrustning, vapen och möjligheter. En skärmbild från spelet visar vid första anblicken att spelet mycket riktigt inte verkar se så dumt ut, first-person vy och rätt detaljerat.

Hej vilken nit

Efter att raskt ha laddat ned spelet från App store och kastat mig in i det, känner jag ganska omgående att jag verkligen önskar att man som på Android Market hade haft möjlighet att ångra sig, avinstallera spelet och få sina 28 kronor tillbaka. Den enda likheten Necromancer Rising har med Elder Scrolls spelen är att det är ett first-person rollspel. Om spelet har det fantastiska djup och mängden möjligheter som påstås av gamepro.com har jag ingen möjlighet att få veta då spelet är så in till den grad ospelbart och, i brist på bättre ord, geggigt att jag knappt orkar med att spela det. Jag misstänker starkt att den på gamepro.com som talar sig varm om spelet antingen blivit mutad eller på något annat sätt är involverad i företaget som producerat det.

Fult

Visst är det 3D grafik och visst flyter den på ganska mjukt, men det är en hiskeligt ful 3D grafik ska först och främst sägas. 2D grafiken i själva gränssnittet är ännu fulare och det är nästan omöjligt att se vad föremålen i det plottriga inventoryt föreställer. En enerverande malande hårdrocksgitarr gör spelupplevelsen än mer plågsam. Du slipper den dock då du tar dig ned i katakomberna.

Enahanda

Den lilla byn New Hope där du börjar spelet består i princip bara av två affärer, en kyrka med portaler och en håla ned till underjorden. Bredvid kyrkan står en präst eller munk av något slag, och det är han som ger dig dina uppdrag. De första uppdragen går i princip ut på att gå ned i underjorden och döda några monster och sedan komma upp till munken igen för att få nya uppdrag. Väl i underjorden som man når via en stege i ett hål i byn ser katakomberna väldigt lika ut vart du än går, det är med andra ord näst intill omöjligt att orientera sig när man knallat omkring ett tag. Som väl är kan du från ditt inventory med en knapptryckning ta dig direkt tillbaka till byn när du önskar. Nästan varje rum i katakomberna genomkorsas av någon form av giftgrön flod med en bro av plankor över, men du kan inte ramla ned i floden, utan stannar bara snällt om du försöker. Styrningen sker med tumkontroller där du styr gåriktning med vänster tumme och vart du tittar med höger. Styrningen funkar bra och flyter på som den skall, dock kan du varken ducka, springa eller hoppa, utan du glider bara fram helt enkelt. När du kommer ned till en ny nivå presenteras nivåns huvudboss för dig, alltså den svåraste motståndaren du kommer att möta i slutet på nivån.

Monstren närmar sig alltid från lite avstånd på ett lite glidande sätt och känns inte skrämmande på något sätt, kanske blir de raskare och mer skrämmande längre in i spelet men jag orkade som sagt inte ta mig så långt. De är väldigt lätta att ha död på, antingen med pilbågen med obegränsat antal pilar, eller med ditt svärd, och alla lämnar efter sig samma giftgröna hög som du kan genomsöka efter eventuella föremål. Föremålen, som är väldigt svåra att se vad de föreställer (även om de zoomas in när du klickar på dem), samlas i ditt inventory. Där kan man kombinera ihop vissa föremål för att få ett helt annat. T.ex. kan du kombinera ihop 6 linnetygbitar till en hjälm, och på samma sätt kan du sedan plocka isär hjälmen till linnetygbitar, vilket jag tycker är en trevlig idé.

Från huvudmenyn finns möjligheten att ta sig igenom en tutorial, och av allt att döma är det tänkt att en video skall visas här, men allt man hör är spelskaparens röst som går igenom spelet.

Slutsats

Jag skulle faktiskt inte rekommendera Necromancer Rising även om det var gratis, nu kostar det 28 kronor plus att du även kan köpa erfarenhet och föremål i spelet. Men någonstans kan jag inte låta bli att tycka att det är lite synd, det finns nog en väldigt ambitiös tanke bakom spelet, och med rätt grafik, ljudläggning och musik skulle det här kanske kunna blivit ett riktigt bra rollspel, men nu blir det bara en etta i betyg, underkänt med andra ord.

Recenserad av: Appollo

Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen

Skriv en ny kommentar

Din e-post kommer inte visas någonstans publikt. Om du har ett konto hos Gravatar kommer din avatar visas vid din kommentar.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.