• Pris: 7kr
  • Version: 2.1
  • Storlek: 7.9 MB
  • På svenska: Nej
  • Företag: Raptisoft
  • Testad på: iPhone 3GS
  • Finns till: iPad, iPhone, iPod
  • Visa i Appstore
2010-08-11
5
6 kommentarer

Solomon's Keep

Jag har hittat en pärla för 7 kronor, och på något sätt blir jag nostalgisk. Det här är ett hantverk som för tankarna till gamla tiders Amiga-spel.

Solomon’s Keep är ingenting annat än ett litet handsnidat mästerverk där grafik, ljudeffekter, musik, spelkänsla och spellayout smälter ihop perfekt. Spelet påminner mig som sagt mycket om gamla tiders Amiga-spel där det ofta var en eller ett fåtal entusiaster som snickrade ihop fängslande spel av ett slag du sällan hittar idag. Och jag hävdar bestämt att ju fler som är inblandade i en spelproduktion desto svårare är det att få fram den här speciella själen i spelet, det här som gör att spelet nästan känns som en egen levande liten perfekt organism, där ingenting känns onödigt och alla bitar så att säga faller på plats. Det lyckades man många gånger med på C64-tiden och på Atari/Amiga-tiden, men med dagens gigantiska programhus inte alls lika ofta. Produktionerna är för stora, med för många inblandade och spelen blir själlösa och många gånger tråkiga.

Det finns lyckligtvis undantag. Solomon’s Keep är inte ett sådant undantag… det vill säga att Raptisoft som gjort Solomon’s Keep är inte ett gigantiskt spelföretag som lyckats skapa ett mästerverk med själ i, Raptisoft är i princip ett enmansföretag som likt gamla tiders spelskapare lyckats skapa ett mästerverk med själ i. John Raptis som spelskaparen och mannen bakom Raptisoft heter gör i princip allt själv, och som han gör det. Men vi börjar med storyn:

Story

Du iklär dig rollen som Sirius, en ung novis-trollkarl som skall ta examen vid trollkarlsuniversitetet. Som slutexamen ska du ta dig an en mörk härskare i sitt mörka torn, en gammal misslyckad student visar det sig. Spelet börjar med dig och dina lärare en mörk och regnig natt i den lilla byn Dead Hawg, de förklarar reglerna för dig och de lilla de kan göra för att hjälpa dig på vägen, sedan bär det av mot det mörka tornet, som praktiskt nog visar sig ligga väldigt nära. Storyn känns i sig inte överdrivet unik på något sätt och innehåller inte några speciella överraskningar, men den är fullt tillräcklig för den här typen av spel. Solomon’s Keep är inget fulljädrat “rädda-världen-rollspel” där man kan kräva mer av storyn, utan mer ett Diablolikande action-rollspel med endast ett “enkelt” uppdrag, att i slutändan möta och besegra Solomon, den mörke härskaren. På din väg genom tornets våningsplan, som ökar i svårighetsgrad ju längre upp du kommer, får du ta dig an allt från skelett, flugomsvärmade zombies, bågskyttar och elddemoner till en och annan uppsvälld boss innan du tillslut på det översta våningsplanet står öga mot öga med Solomon själv.

Inställningar

När du startar spelet kan du välja svårighetsgrad Hardcore eller Normal, vidare kan du under inställningar välja volym för Ljudefekter respektive musik separat vilket är uppskattat, du kan välja om du ska visa grafiken för tumkontrollerna eller inte, personligen föredrar jag att ha den på. Gloom är ett val för om du skall ha mer skugga kring din karaktär, så att du ser mindre av din omgivning, ungefär som att välja mellan att ha ett stearinljus i handen eller taklampan tänd. Slutligen har du även “Kid mode” som du kan slå på när som helst i spelet för att göra det lite lättare, t.ex. om du skulle ha det frustrerande svårt med någon av bossarna. Personligen föredrar jag att “fuska” på annat sätt när det kniper, för det gör det ibland i spelet. Mer om det längre ned i recensionen. Väldigt få inställningar alltså, och som det känns precis dem du behöver, vilket gör att du snabbt kommer igång med spelet även om du inte är en van spelare.

Användargränssnitt och kontroller

Användargränssnitt, ikoner och kontroller är avskalade, snyggt layoutade och känns väldigt responsiva och direkta. Du styr Sirius med vänster tumme, trycker du ned tummen går han, och genom att snurra tummen styr du åt vilket håll han skall gå. Inne i tornet dyker kontrollen för att kasta trollformler upp till höger. Den fungerar precis som styrkontrollen, men med skillnaden att du genom att snurra tummen väljer vilket håll han skall slänga trollformlerna. Ofta backar du från monster samtidigt som du kastar, vilket på detta sätt fungerar utmärkt. Efter en stunds spelande har man full kontroll över Sirius och kontrollerna känns helt naturliga. Högst upp i bildskärmen finns tre mätare, den vänstra röda visar din nuvarande hälsa medan den högra blå visar mängden mana du innehar. Mellan dessa hittar du en liten från början tom mätare, den visar din xp-nivå (experience dvs erfarenhet) och fylls efterhand som du “slår” dig fram i borgen, när den är full stiger du i nivå och kan välja att utveckla någon av de färdigheter du redan har, eller skaffa nya färdigheter eller trollformler. Vad du satsar på är upp till dig som spelare. Till vänster i bildskärmens kant finns tre ikoner, den översta är ditt inventory där du kan se hur mycket pengar du har och de föremål du bär med dig, beroende på vad du köpt eller hittat rör det sig om allt från ringar och stavar till potions. Från den mittersta ikonen kommer du till spelinställningar och avsluta spel, och den understa används för att toggla fram en auto-karta, den är i streckform och auto-ritas mitt på skärmen vartefter du rör dig på de olika våningsplanen i tornet, den underlättar en hel del och efter en stunds spelande med den på tänker man inte ens på att kartan ritas ovanpå spelvyn. På högra sidan av skärmen dyker ikoner upp för de trollformler du lär dig.

Grafik, ljud och musik

Om vi börjar med grafiken så är den ett litet hantverk i sig om du frågar mig. Början i spelet med den lilla byn Dead Hawg och lärarna i regnet skulle kunna vara hämtade från Monkey Island eller något annat av gamla tiders mästerverk där 3D rendering ännu lyste med sin frånvaro. Den rätta stämningen infinner sig omedelbart. De olika monstren är väldigt detaljerade och mycket fint animerade, de kastar eldklot, blixtar, giftklot, skjuter pilar och annat otrevligt, ett spyr t.o.m. levande maskar mot dig. Med Gloom påslaget blir stämningen total. Nästa lilla mästerverk är Ljudläggningen av spelet, det är väldigt genomtänkt och detaljerat. Sirius harklar sig när han ska prata med sina lärare, åskan dundrar stämningsfullt, klappret av Sirius steg ekar i tornet, det klickar om låsen på skattkistorna och klirrar skönt om pengarna när du plockar upp dem. Vissa av de mer halvruttna zombierna omgärdas av surrande flugor, och det låter som en uppsvälld pumpa som spricker när de tillslut faller i bitar. Musiken är lagom stämningsfull och gör sitt jobb utan att fastna allt för mycket. Faktum är att jag drog ned den en hel del till förmån för FX ljuden.

Spelbarhet

Det här är ett sådant spel man har svårt att lägga ifrån sig när man väl börjat spela. När du smyger dig fram i tornet är du hela tiden på helspänn. Du kan inte bara rusa in i ett rum och tok-kasta eldklot eller vad du nu valt för aktiv trollformel, då dör du ganska kvickt. Här gäller det att ta det så där lite lagom försiktigt, smyga sig in i rummen för att sedan raskt backa ut när monstren väller mot dig, samtidigt som du kastar trollformler för glatta livet. Vissa rum blir du instängd i så fort du kliver in i dem, och de öppnas inte förrän alla monster i rummet är besegrade. Då faller så klart “backa ut ur rummet” tekniken platt, och du får istället raskt anamma “springa runt längst väggarna” tekniken som är långt ifrån lika effektiv. Detta att du aldrig vet vilka rum som stänger in dig gör att du aldrig riktigt kan slappna av under din vandring. Att det dessutom ur vissa av skattkistorna du stöter på i rummen plötsligt flyger ut tjutande spöken ackompanjerade av Solomons skratt, lindrar inte dina redan hårt ansträngda nerver. Utöver det hånas du ständigt av Solomon, och hans skratt och sarkasmer ekar då och då i mörkret. Jag gillar det.

Du kan inte spara spelet någonstans utan spelet fortsätter från det ställe du är på när du stänger av det. Om du dör får du börja om från början på den nivå/våningsplan du befinner dig på, men här finns ett litet enkelt trick upptäckte jag. I ditt inventory har du en nyckel som du kan öppna en magisk portaldörr med. Den tar dig tillbaka till Dead Hawg så att du när som helst ska kunna återvända dit och t.ex. spendera dina upphittade pengar. Dörren är öppen tills du kliver tillbaka genom den och återvänder till den plats i tornet där du framkallade den. Det lite extra fiffiga med den här portaldörren är att om du dör så får du börja om från det ställe på det befintliga våningsplanet du senast använde den. Man kan med andra ord använda den som en slags spar-funktion, och jag använde den hyfsat flitigt på de övre våningsplanen. Har du dessutom en ring eller stav med egenskapen “Life Recovery” ökar din hälsa snabbare under den tid du tillbringar i Dead Hawg, så att du kliver tillbaka i lite fräschare skick än när du klev ut.

Värt att nämna är att spelet har inbyggd slumpgenerering av våningsplan, trollformler och färdigheter, vilket innebär att om du t.ex. dör på ett våningsplan där du inte använt portaldörren, så att du alltså får börja om på våningsplanet ifråga, kommer det inte att se likadant ut som innan.

När du klarat hela spelet, kan du spela om det i “Wizard mode” med dina befintliga färdigheter, och t.ex. välja att försöka klara det utan att använda potions eller något av de andra uppdragen. Eller varför inte försöka klara det i Hardcore-läget och välja att satsa på andra färdigheter och trollformler än dem du haft.

Brister?

Har då spelet inga brister alls eller? Jo, det finns några brister, dock uppvägs dem av allt det övriga i spelet för att det fortfarande skall förtjäna sina 5 betygsstjärnor. En av bristerna är att jag tycker att spelet känns något kort, jag hade nog önskat lite fler, alternativt större, våningsplan innan slutstriden, och jag hade även önskat lite mer varierande våningsplan grafiskt sett. Lite fler sinnrika fällor och en och annan klurighet hade inte heller suttit fel. Men man kan ju inte få allt :-) För övrigt ska en uppgraderad och mustigare version av spelet vara på planeringsstadiet, men i nuläget är det inte bestämt om den endast kommer till iPad, Mac och eventuellt Windows eftersom den förmodligen kommer att bli mer hårdvarukrävande.

Slutsats

Solomon’s Keep hamnar någonstans i gränslandet mellan ett rollspel och ett actionspel. Det är ett fantastiskt välkomponerat spel där bländande grafik och briljanta ljudeffekter skapar en perfekt atmosfär, ett beroendeframkallande spel som är svårt att lägga ifrån sig, och det lämpar sig både för nybörjare och mer erfarna spelare. Jag gillar också att spelet genomsyras av en humor som inte känns påtvingad eller “för mycket” utan sådär lite lagom skönt sarkastisk, och man kan inte låta bli att gilla Solomon trots hans hån och uppenbara försök att ha ihjäl dig. För de ynka 7 kronor det kostar borde det inte vara någon tvekan: Köp och njut!

Recenserad av: Appollo

Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen

Kommentarer

Anonymous's picture

Håller med om att spelet är riktigt beroendeframkallande inledningsvis. Men efter en 10 mer eller mindre identiska banor tröttnade jag snabbt. Tillslut körde jag bara för att varva det. Skulle nog sätta en svag fyra. Dock en femma i prisvärdhet.

Appollo's picture

Som jag nämnde i recensionen var mycket riktigt en av spelets svagheter just att banorna bjöd på för lite variation. Dock tycker jag spelet i allt annat är så enormt välgjort och stämningsfullt att det ändå förtjänar sina 5 stjärnor. Men visst, en något svag femma är det.

Anonymous's picture

Jag älskar det spelet också! Det är bara för härligt! xD

Anonymous's picture

Har spelat ett tag nu men hittar inget sett att spara? någon som vet?

Appollo's picture

Som jag skrev i recensionen kan du inte spara i spelet utan du fortsätter därifrån du är när du avslutar. Om du vill slippa börja om från början på en nivå om du dör finns ett "trick" som du också kan läsa om i recensionen ;-)

Anonymous's picture

Gratis nu!!

Skriv en ny kommentar

Din e-post kommer inte visas någonstans publikt. Om du har ett konto hos Gravatar kommer din avatar visas vid din kommentar.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.