• Pris: 0kr
  • Version: 1.0.4
  • Storlek: 86.5 MB
  • På svenska: Nej
  • Företag: Capcom
  • Testad på: iPad Gen 1
  • Finns till: iPad
  • Visa i Appstore
2011-04-14
3
0 kommentarer

Zombie Café

Är din dröm att servera hallongrottor till lattemammor på ditt eget café på Östermalm är nog detta spel inte helt verklighetsfrämmande..

Den observante kanske såg att Capcom inte bara släppt detta spel utan även det en smula oetiska Smurf’s Village. Ersätt smurfar med zombies, smurfbyn mot ett café samt släng in en smula våld så är det inte mycket som skiljer.

Det känns alltid som en varningsklocka när ett spel är gratis. Antingen blir man överöst med störande reklam eller så förväntas man köpa valuta för att det ska bli spelbart. Capcom fortsätter sitt framgångsrecept och kör på metod två. I Zombie Café heter valutan Toxin och kostar från 38 kronor. Vi lämnar dock pengarna en stund och kikar på vad spelet erbjuder.

Du ska som restaurangägare få ditt nystartade café att gå runt. För att slippa betala ut lön förvandlar du kunder till zombies som (nästan) outröttligt agerar servitörer. Du måste dock hålla koll på dina zombies då de utan vila tenderar att äta upp dina kunder vilket gör övriga gäster en smula oroliga. Lyckligtvis är det ganska enkelt att hålla koll på hur trötta dina medarbetare är och låta dem jobba i skift, dessutom så är en uppäten kund inte ett så stort problem som det låter som.

Maten gör du själv och ju längre du tar dig in i spelet desto fler recept får du att välja mellan. Recepten är riktigt charmiga och du tillreder till exempel “Handburger & Flies”, “Chili Con Carney” och andra delikatesser, dina gäster är som tur var inte speciellt petiga utan äter det du serverar. Att tillaga mat är motsvarigheten till att odla saker i Smurf’s Village, recepten tar olika lång tid, ger olika mycket xp och pengar. Rent generellt gäller att ju snabbare mat du tillagar desto mer xp får du per timme. Dvs, tillagar du 20 stycken 30 sekunders-recept tjänar du mer än att tillaga ett 10 minuters-recept. XP’n du får gör att du stiger i level vilket ger dig fler recept, möjlighet att utöka arbetsstyrkan samt mer inredningsalternativ till cafét. Vad är då meningen med spelet? Ja, det beror lite på hur du är lagd. Kanske vill du göra ett så snyggt café som möjligt, eller ett så effektivt som möjligt. Kanske vill du få fram det ultimata receptet eller så vill du bara ha den bästa personalen för att kunna förstöra de andra restaurangerna i närheten. Det finns en massa saker att sträva efter helt enkelt.

Spelet är väldigt läckert rent grafiskt och innehåller en hel del strategiska moment, t ex för att utnyttja den begränsade ytan i cafét för att bäst utnyttja din personal och servera så många som möjligt.

Åter till pengarna. Jag är djupt besviken att Capcom valt den betalningsmodell de gjort. Istället för att köpa spelet för exempelvis 38 kronor och sen på lika vilkor låta alla utveckla sina restauranger är det pengarna du spenderar på att köpa Toxin som avgör hur långt du kommer. Visst kan du strunta i att betala pengar (som i mitt fall) men det tar väldigt lång tid att komma långt i spelet. Jag har som exempel kört detta spel dagligen i två månader (en stund på morgonen och en på kvällen) och tagit mig till nivå 13 (av 20). För faktum är att spelet är väldigt kul och beroendeframkallande men risken att man tröttnar då det går så långsamt är överhängande.

Jag väljer att betygsätta spelet på premissen att jag inte köpt någon valuta och sätter då en trea. En trea som lätt kunde varit en femma om de tänkt om gällande prissättning.

Recenserad av: Ansbar

Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen Skärmdump på applikationen

Skriv en ny kommentar

Din e-post kommer inte visas någonstans publikt. Om du har ett konto hos Gravatar kommer din avatar visas vid din kommentar.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.